365 habits

Je bent gestart als leidinggevende en vol energie aan de slag gegaan met je team. Je wilt inspireren, motiveren en samen met je team impact maken binnen jullie organisatie.

De werkelijkheid is echter anders: naast het feit dat je zelf aan deze rol moet wennen, voel je ook de druk om alles meteen perfect te doen en wil je daarnaast ook opboksen tegen alle heersende ideeën waar jij een andere kijk of visie op hebt.

Herken jij dit?

 

  • Je legt jezelf veel druk op, je mag geen fouten maken. Want daarmee schaad je je positie en de mensen die je aanstuurt.

  • Je maakt je zorgen dat je team je niet accepteert, je niet aardig vindt en je vindt het daarom lastig om je teamleden verantwoordelijk te houden.

  • Je had een bepaald idee bij het zijn van een leidinggevende en de impact die je daarmee kunt maken, maar dit valt je in de werkelijkheid tegen. Je wilt het graag anders doen dan de gevestigde orde, maar je voelt je hier nog niet zelfverzekerd genoeg voor.

  • Leidinggeven is soms eenzaam, meer dan voorheen ben je op jezelf aangewezen. Je bent van harte welkom, maar je bent wel de nieuwe leidinggevende en je collega’s hebben daar zo hun eigen ideeën over.

  • Af en toe is er ook dat stemmetje in je hoofd dat zegt: heb ik er wel goed aan gedaan om leidinggevende te worden. Kan ik het wel, wil ik het wel?

 


Your team will always mirror your behavior, habits, attitude and mindset.

- 365 Habits


Op deze manier ga je het niet volhouden en raak je uitgeput. Of erger: je verliest de liefde voor het vak. En het laatste dat je wilt is dat deze promotie uitdraait op een mislukking. 

Wat is jouw leiderschapsfundament?
Een huis met een gebrekkige fundering kun je ook niet redden met een nieuwe keuken. Wil je het nu echt anders of gooi je er nog een teambuildingsdag tegenaan?

Wees niet die leidinggevende die zegt: ik weet het allemaal wel, ik red me wel, ik blijf gewoon doen wat ik altijd deed en wat ik anderen om me heen zie doen. Wees de leidinggevende die vanaf dag een bereid is om te leren, zich te ontwikkelen en open te staan voor hulp, juist omdat het allemaal nieuw voor je is.

Laat ons jou helpen en ervaar meer plezier, vertrouwen en impact als beginnend leidinggevende. 

Plan een afspraak met ons in. Tijdens deze gratis sessie bekijken we samen welke vragen jij hebt en of er een match is voor een samenwerking.


Leadership Secrets


Schrijf je in en ontvang een exclusieve mail met verhalen van inspirerende leiders, tips, lessen en geheimen om een betere leider te worden in deze gekke, wisselende en turbulente wereld van vandaag. 

Als je je inschrijft voor onze nieuwsbrief ga je akkoord met het verwerken van jouw gegevens volgens onze privacyverklaring.


365 HABITS BLOG

Rise and shine met deze thuiswerk gewoontes

Je was er net aan gewend om weer naar kantoor te kunnen gaan, word je nu weer (deels) naar huis gestuurd. We weten nu dat thuiswerken zo zijn uitdagingen met zich meebrengt en ongelooflijk moeilijk kan zijn voor je focus, productiviteit en mentale gezondheid.Door het vele thuiswerken kan ook je ochtendroutine op losse schroeven komen te staan. Want als 's-morgens om 9 uur je eerste meeting begint, dan kan je prima je wekker 10 minuten van te voren zetten en in je pyjama achter je laptop kruipen. Niemand die het ziet, toch? Echter hou je hier niet alleen je collega's maar vooral jezelf mee voor de gek. Vanuit de klassieke conditionering weten we dat er een relatie is tussen een stimuli (prikkel/trigger) en een respons (reactie/gedrag). Een stimulus is een gebeurtenis of situatie die een respons uitlokt. Als je altijd eet wanneer je tv kijkt, wordt je eetgedrag gestuurd door de prikkel van tv kijken. Dit is een respons op de stimulus. Je kunt, naast deze automatische respons, echter ook gericht en bewust gedrag vertonen om een bepaald doel te bereiken. Zo kun je een aantal triggers in je ochtendroutine inbouwen die verband houden met thuiswerken en productiviteit. Op deze manier zet je jezelf in de juiste mindset voor de start van een nieuwe werkdag.Er zijn gewoontes, waar je direct mee kunt starten, die ervoor zorgen dat thuiswerken wel comfortabel en productief kan zijn. Hieronder delen we 4 gewoontes die hieraan bijdragen.

Lees meer »

Niet in januari maar in september starten met je goede voornemens!

De zomerperiode zet bijna altijd aan tot nadenken. Wellicht liep je tijdens je vakantie in je badkleding naar het zwembad en dacht je: ik moet nu toch eens wat aan dat lichaam gaan doen. Of is het maandag, mooi weer en voel je met elke vezel in je lijf dat je een andere baan wilt, want pffff echt geen zin om te gaan werken vandaag. Je weet het nu zeker: je gaat het helemaal anders doen!

Lees meer »

Die o zo fijne, negatieve gedachtes

Zelfs de meest positief ingestelde mensen hebben negatieve gedachtes. Hoe vaak schiet er bij jou een negatieve gedachte door je hoofd? En hoe ga je hier vervolgens mee om? Laat je je meezuigen in deze negatieve spiraal of stap je er op tijd uit?

Lees meer »

Hoe de lockdown ons leergedrag heeft veranderd

Iedereen die wel eens heeft geprobeerd om een peuter rustig te houden tijdens een zoom meeting of 8 uur lang een mondkapje heeft moeten dragen tijdens zijn of haar werkdag, realiseert zich maar al te goed: onze manier van werken is drastisch veranderd. Ons nieuwe maar hopelijk vooral tijdelijke ‘normaal’ betekent dat je nieuwe vaardigheden en gewoontes moet ontwikkelen.

Lees meer »