Niet in januari maar in september starten met je goede voornemens!

Gepubliceerd op 10 augustus 2021 om 23:18

De zomerperiode zet bijna altijd aan tot nadenken. Wellicht liep je tijdens je vakantie in je badkleding naar het zwembad en dacht je: ik moet nu toch eens wat aan dat lichaam gaan doen. Of is het maandag, mooi weer en voel je met elke vezel in je lijf dat je een andere baan wilt, want pffff echt geen zin om te gaan werken vandaag. Je weet het nu zeker: je gaat het helemaal anders doen!

 

September is het nieuwe januari

Als jij je hierin herkent, dan hebben we goed en slecht nieuws voor je. Laten we voor de verandering eens met het goede nieuws beginnen: niet januari, maar net na de zomervakantie blijkt de ideale tijd voor goede voornemens. Zowel de Volkskrant, als  Forbes en Fast Company beweren dat september gezien kan worden als “het nieuwe januari". Waarom? Donkere winterdagen en kerststress doen geen goed aan het inlijven van nieuwe gewoontes. In september ben je over het algemeen meer ontspannen en beter uitgerust, aan het eind van de zomer. Na een drukke winterperiode is de kans groot dat je jezelf voornemens oplegt, terwijl de vrijheid en rust van de zomer intrinsieke motivatie en ideeën brengt om dingen écht anders te gaan doen. 

 

Je weet dus nu wat je wilt veranderen, de logische vervolgvraag is dan: hoe ga je dit doen? Vaak kiezen we voor het stellen van een doel en is het vervolgens gaan met die banaan! 

 

De afhakers

Uit onderzoek van WW (voorheen Weight Watchers) blijkt dat wanneer het gaat over gezonde gewoontes, één op de drie Nederlanders (35%) gezonder eten in hun top 5 van goede voornemens zet. 31% geeft daarbij ook aan om meer tijd voor zichzelf te willen maken. Die twee voornemens worden op de voet gevolgd door meer sporten (31%), afvallen (26%) en een actievere levensstijl (24%).


Uit ditzelfde onderzoek blijkt dat meer dan acht op de tien Nederlanders (82%) wil werken aan een gezonde levensstijl. Tot zover een mooi verhaal, nu volgt echter het slechte nieuws: slechts 21% houdt dit ook echt vol! 13% haakt zelfs al na een paar dagen af.

 

Als je dan op wilskracht toch die eindstreep bijna hebt weten te behalen en je dus tot die 21% behoort, dan pers je het laatste restje doorzettingsvermogen eruit en voel je voor even een enorme voldoening. De vraag is alleen: houdt de nieuwe gewoonte na het behalen van de eindstreep ook stand?

 

Wat kan er misgaan?

Volgens de wetenschap pakken we het aanleren van nieuwe gewoontes dan ook al jarenlang verkeerd aan. Vaak gooien we het van de een op de andere dag compleet over een andere boeg. En dat werkt niet, zegt ook de Amerikaanse gedragsdeskundige James Clear. In zijn boek, elementaire gewoontes, stelt hij dat het willen behalen van een specifiek doel – vijf kilo afvallen, duizend euro sparen, de marathon lopen – namelijk niet leidt tot een structurele gedragsverandering. Want wat doe je na het behalen van je doel?

 

Nu krap je jezelf waarschijnlijk even achter je oren: je had net besloten om gezonder te gaan leven, meer tijd door te brengen met je geliefden of een betere baan te zoeken en je had hier een mooie doelstelling aan gekoppeld.  Ook voel je op dit moment een grote motivatie om hieraan te werken, dus wat kan er misgaan? Uit onderzoek van onder meer Icek Ajzen, blijkt ook dat er meer voor nodig is dan alleen de wil om iets te veranderen. 

 

De automatische piloot

Er is namelijk sprake van een diepe kloof tussen onze intenties (wat we willen) en ons gedrag (wat we doen). We willen het één, maar doen het ander. Vergelijk het met een vliegtuig dat op de automatische piloot vliegt. Het vliegtuig koerst op het oosten (chips en bitterballen) en jij besluit dat je naar het westen (wortels met humus) wilt gaan. Er zijn twee manieren om dit te bereiken. De eerste manier is de stuurknuppel vastgrijpen en het vliegtuig de andere kant opsturen. Het vliegtuig gaat nu richting het westen, maar omdat de automatische piloot is afgesteld op een andere richting kost dit je veel moeite. Je moet je flink inspannen en na een tijdje worden je armen moe. Het is niet zo verrassend dat je vervolgens de stuurknuppel loslaat en je stopt met het dieet, of je begint weer te roken, of je staakt je banenzoektocht na de zoveelste afwijzing.

 

Een tweede manier om jouw ‘vliegtuig’ in een andere richting te laten vliegen is het aanpassen van de automatische piloot. Dan is de nieuwe koers ineens een stuk gemakkelijker en leuker om vol te houden. De beste manier om voornemens te laten slagen is aanpassen wat je al automatisch doet. 

 

Streef naar exponentiele verbetering

En daarmee komen we weer terug op de hoe vraag: hoe doorbreek je het patroon van slechte gewoontes? Deskundigen zeggen dat je, om met een gewoonte te breken, deze door een nieuwe gewoonte moet vervangen. Zonder nieuwe gewoontes verval je makkelijk terug in je oude gewoontes. Kortom: ruil slechte gewoontes in voor goede gewoontes, waarbij ‘goede’ betekent dat ze meer energie opleveren dan dat ze kosten en een positief effect hebben op je leven.

Het geheim van succesvolle gedragsverandering ligt dus in het ontwikkelen van goede gewoontes die weerspiegelen wat je graag wilt bereiken. Als je tenminste een levenslange gedragsverandering voor ogen hebt. James Clear geeft daarbij als advies: streef ernaar om de rest van je leven elke dag een heel klein beetje beter te worden.

 

Op de lange duur is het volgens hem namelijk veel effectiever om consequent babystapjes te zetten, die daadwerkelijk zijn vol te houden. Dat komt doordat de positieve gevolgen van al die kleine stapjes zich met elkaar vermenigvuldigen. Zo groeit het effect dus niet stap voor stap, maar exponentieel. Je krijgt als het ware rente op rente.

 

Even ter illustratie: stel dat je een bedrag hebt dat elke dag in waarde verdubbelt. Op dag één begin je met één eurocent. Op dag twee heb je twee cent, op dag drie vier cent, na een week 64 cent, na twee weken al € 81,92. Vind je deze stijging al bizar, reken dan nog even verder: na vier weken is het bedrag al opgelopen naar een haast onvoorstelbare € 1.342.77,28.

 

Zo werkt het ook met minuscule veranderingen in dagelijks gedrag. Het effect ervan stapelt zich op, waardoor het steeds sneller toeneemt. Iets een heel klein beetje beter doen voelt op het moment zelf waarschijnlijk behoorlijk onbenullig, maar op de lange termijn maken kleine aanpassingen wel degelijk een groot verschil!

 

Wil jij nu ook eens op een andere manier aan de slag met het doorbreken en vervangen van je slechte gewoontes? Neem dan een kijkje bij ons trainingsaanbod.


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.